درخواست و پیگیری اجرا

اجرای نمای رومی



نمای رومی

÷
شرکت مهندسی لوتوس با بهره گیری از مهندسین و ارشیتکت های مجرب و بهترین اکیپ های مجری به صورت تخصصی در زمینه اجرای انواع نما از جمله اجرای نمای رومی فعالیت دارد . این شرکت با اتکا به توانایی مهندسی ومعماری ، تلفیقی از هنر و دانش را برای خلق جلوه ای زیبا بکار می برد و بهترین نمای ساختمان را با در نظر گرقتن شرایط کارفرما پیشهاد، طراحی و اجرا می‌نماید.




تعریف نمای رومی


نمای رومی یکی از پرطرفدارترین سبکهای نما سازی در ایران است. این سبک در ایران به عنوان نمای کلاسیک نیز شناخته میشود که نشان از محبوبیت و رواج این مدل طرح نما دارد. نمای رومی جلوه ای از قدرت را در ساختمان متبلور می کند که نشأت گرفته از امپراتوری روم است. شهرهای رومی با پلان های شبکه‌ای شبیه کمپهای نظامی طراحی می‌شد و ستون هایی که در نمای ساختمان ها طراحی می‌شد قدرت و شکوه را تداعی می کرد. این سبک معماری قوس ها را معرفی کرد و گنبد را که باعث ایجاد اشکال و فضای جدید می‌شد
در واقع نما سازی رومی باعث ایجاد حس اشرافیت در ساختمان میناید و پیشنهاد خوبی برای ساختمانها در محلهای لوکس با مصالح و ساخت گران است.



انواع نمای رومی


نمای رومی را از نظر نوع مصالح مورد استفاده می توان به سه دسته زیر دسته بندی کرد
• نمای رومی سنگی
• نمای رومی آجری
• نمای رومی سیمانی

اجرای نمای رومی سنگی:

در این سبک رومی، اصولاً از سنگ استفاده می شود و سنگ تراورتن و مرمریت و گرانیت مورد استفاده بیشتری دارد. نما سازی سنگی به علت منابع در دسترس و اجرای نسبتا سریع مورد استفاده زیاد دارد. البته باید در نظر داشت که اصولا نما سنگی هزینه بیشتری نسبت به سایر انواع دارد. نکته مهم برای مدیریت هزینه انتخاب درست سنگ است. برای مثال اصولا سنگ تراورتن روشنتر گرانتر و سنگ با موج بیشتر ارزانتر است.
نماسازی آجری در سبک رومی تلفیقی جالب از هنر ایرانی و رومی دارد. اجرای نمای ی در سبک رومی علاوه بر زیبایی فوق العاده میتواند و کم کردن هزینه نما نیز نقش داشته باشد. لذا در صورتی که در زمینه تاییده های شهرسازی و هماهنگی با بافت محلی بلا مانع باشد پیشنهاد جذاب برای نماسازی است. اجرای این مدل نمای رومی نیازمند آجرکار ماهر و مجرب است.
نماسازی سیمانی نیز در این سبک بسیار مورد استفاده است. استفاده از سیمان در نما سازی رومی باعث افزایش سرعت کار ، سهولت اجر، رنگ بندی متنوع نما و سهولت ترمیم نما میشود. به علاوه در کم کردن هزینه نما سازی بسیار موثر است.
همچنین نمای رومی رایج در ایران از نظر سبک های هنری میتوان به صورت زیر دسته بندی کرد.
• نمای رومی ساده یا کلاسیک
• نمای رومی ایرانی
• نمای رومی مدرن
یاتلفیقی از آنها
نمای رومی ساده یا کلاسیک: نمای شناخته شده و جذاب قدیمی که فرهنک و هنر ایتالیایی در آن متبلور است و البته طرفداران فراوانی دارد و نمونه های فراوانی بافت شهری دیده می‌شود.
نمای رومی ایرانی: با توجه به لزوم بومی سازی هر علم و هنری که مورد استفاده عموم است و اهمیت زیاد این مهم در مقررات و طراحی شهری ، مهندسین لوتوس با پایبندی به فرهنگ و هنر ایرانی ، طراحی های رومی به گونه ای تعدیل کرده اند که مورد پذیرش شهرداری باشد و علاوه بر حفظ ماهیت سبک رومی ، ازرشها و هنر ایرانی را وارد طراحی خود کرده اند که از آن به عنوان سبک رومی ایرانی نام می‌بریم.
در این سبک از نمادهای موجود در فرهنگ کلاسیک ایرانی مانند نماد های هخامنشی و ستونها و سر ستونهای پارسی و انواع کتیبه های ایرانی استفاده شده که تداعی گر فرهنگ غنی ایران زمین است. همچنین استفاده ازهنرهای اسلامی مانند گنبدها و قوسها و مقرنسها ، تلفیقی بدیع و چشم نواز را با سبک رومی مینمایاند که لازمه خلق این زیبایی، مهارت و خلاقیت بالای طراح را می‌طلبد.
نمای رومی مدرن: در نمای مدرن با حذف مفاهیم فرهنگی و تاریخی وهمگام سازی معماری با علم و تکنولوژی ، هزینه ها به حد اقل ممکن میرسد . همانطور که روشن است تضاد زیادی بین اجرای نمای مدرن و سبک رومی وجود دارد. بنا بر این تلفیق سبک رومی و مدرن احتیاج به خلاقیت و ظرافت خاصی دارد و در نهایت طراح از پارادوکس موجود زیبایی چشم فریبی را خلق میکند.

طراحی نمای رومی


ناگفته پیداست که طراحی نمای ساختمان یکی از ارکان معماری و ساخت است و شرکت مهندسی لوتوس با بهره گیری از بهترین مهندسین و ارشیتکتهای با تجربه در زمینه طارحی نمای رومی فعالیت دارد.
اهمیت طراحی نما را می توان به چند شاخه تقسیم کرد .
• ایجاد جداره بیرونی : تکمیل پلان معماری و ایجاد حفاظ و حریم ساختمان و همچنین ایجاد بازشوها ایجاد ارتباط بین فضای داخلی ساختمان و فضای بیرون جهت تهویه و نور مناسب و ورود و خروج و غیره.
• تعیین هویت سازه: به این معنا که نما سازی مشخص کننده کاربری و میزان اعتبار ساختمان است و درجه اجتماعی افراد درون ساختمان تا حدودی مشخص می‌نماید.
• هماهنگ کننده ساختمان با بافت محل و شهر
اینها عوامل اصلی در طراحی نما هستند که تلفیقی از علم و خلاقیت و هنر را میطلبد و تعامل و تعادل فرهنگ سنتی و مدرنیته را به ارمغان می آورد .
همین امر باعث شده سبک های مختلف از نما در طول زمان ابداع و اجرا شود تا بتواند نیازهای معماری و فرهنگی جامعه مدرن را فراهم ساز است.

در نمای رومی ستون ها بلند و باریک هستند ارتفاع زیاد را در ساختمان القاع می‌کند . همچنین سرستون ها از اجزای جدا نشدنی طراحی رومی هستند که حتماً باید مورد توجه باشد . طراحی قوس ها و بالکن ها و پله ها در نمای رومی بسیار مهم است و گران قیمت بودن سازه را بیشتر نمایان میکند و در نهایت نورپردازی نما است که یکی از مهمترین مراحل طراحی نما است و نمای شب را در سبک رومی به اوج می‌رساند.
در طراحی نمای رومی مدیریت هزینه بسیار مهم است زیرا در این سبک میتوان اجزای زیاد و پیچیده در نظر گرفت و همچنین متریال متنوعی بکار برد. بنا بر این بر اساس شرایط ساخت و توان ساخت سازنده هزینه نما سازی رومی میتواند بسیار متفاوت باشد.
در طراحی نمای رومی میتوان از سنگ ، سیمان، آجر یا تلفیقی از آنها استفاده کرد و تنوع در سرستونها و قوسها و بالکنها و پله ها و اختلاف سطح در ، دست طراح نما را برای مدیریت هزینه باز می‌کند.

قیمت نمای رومی


قیمت نمای رومی به عواملی همچون، نوع و کیفیت مصالح، فصل اجرا، اقلیم منطقه، ارتفاع ساختمان ، حجم پروژه و میزان پیچیدگی طرح نما دارد. شرکت مهندسی لوتوس بر اساس تجربه گذشته، طراحی و اجرای نمای رومی را به گونه ای انجام میدهد که علاوه بر تامین نظر کارفرما و حفظ حداکثر کیفیت ، کاهش هزینه اجرا نیز در نظر داشته باشد.
همانطور که گفته شد اصولا نمای رومی پر هزینه و گران قیمت است  . با این حال به دلیل محبوبیت زیاد این مدل نما ، کارفرمایان در پروژه های با ارزش ساخت کم و زیاد راقب به استفاده ار این سبک اجرا هستند. به همین دلیل طراحی نمای رومی به کونه ای است که هزینه ساخت را توجیه پذیر کند.
بنا بر این برای کاهش هزینه اجرای نمای رومی راهکار های زیر اعمال می‌شود:
• کم کردن پیچیدگی طرح
• استفاده از مصالح متناسب منطقه و پروژه
• تعدیل نور پردازی

قرارداد اجرای نمای رومی

اجرای نمای رومی ساختمان را می توان با قرارداد مدیریت پیمان نیز انجام داد.در مقاله مدیریت پیمان نوع این قرارداد را توضیح داده ایم همچنین اجرای نمای رومی در بخش بازسازی ساختمان میتواند قرار گیرد چرا که با بازسازی ساختمان اگر نمای ساختمان را تعویض کنیم (در ساختمانهای قدیمی)تاثیر بسیاری در ظاهر ساختمان در کنار داخل ساختمان خواهیم داشت.


کارهایی که بعد از اجرای نمای رومی باید انجام دهیم


بعد از اجرای نما به طور یقین گردو غبار و مصالح حاضل از ساخت بر روی نمای ساختمان می نشیند که بهتر است بعد از اتمام کار اقدام به نماشویی نمائیم  این کار معمولا با دستگاه واتر جت انجام میشود.همچنین برای بالابردن عمر سنگ و جلوگیری از شوره زدن و پوسته شدن و مقاومت در برابر اشعه uv میتوان از نانو سنگ نیز استفاده نمائید.


برای مطلع شدن از هزینه نما و اطلاعات بیشتر در زمینه اجرای نمای رومی، کارشناسان شرکت مهندسی لوتوس آماده انجام مشاوره با کارفرمایان و مالکین محترم هستند.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی


نظر شما

نظرهای شما و پاسخ های ادمین

ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی

mobile     ارتباط مستقیم