درخواست و پیگیری اجرا

چوب ترمو-ترموود

تعمیر و رنگ آمیزی چوب ترمو وود




مقدمه:

امروزه انسانها به قدری با تکنولوزی و ابزارهای ساخت بشیری درگیر شده اند که گاهی آسایش آنها را برهم میزند و موجب تنش می شود.متاسفانه این امر در زندگی انسانها آمیخته شده است و گاهی انسانها به دنبال دور شدن از چنین فضایی هستند.چوب یک ماده محبوب در بین انسانها است که از شروع تاریخ تا کننون انسانها از آن استفاده می کردند. استفاده ازچوب به عنوان یک ماده اصیل و اکولوژیکدر زندگی و فضای ساختمان حس گرمی ، ساده بودن ، امنیت به فضا می دهد و تداعی گر نماینده طبیعت در فضا ما دارد که آرامش فوق العاده ای به ما می هد.امروزه با استفاده از روش هایی اقدام به تولید چوب هایی کرده اند که خواص منفی آن حذف شده است و خواص مثبت آن بیشتر شده است.در این مقاله قصد داریم تا در مورد چوب ترموود مطالبی را بیان کنیم.
تاریخچه
از دیر باز انسانها به این موضوع پی برده بودند که نیمه سوراندن چوب باعث افزایش مقاومت آن در برابر شرایط جوی و استفاده آن در فضای بیرونی می شود.این موضوع باعث گردید تا کشور های مختلفی در این زمینه تحقیقاتی انجام دهند.اولین بار در دهه 1930 در کشور آلمان توسط  استام وهانس مطالعاتی در خصوص بهبود گرمایی چوب انجام گرفت و در سال 1997 برای اولین بار توسط ویتانیمی و همکارانش  پروسه ترموود ثبت شدامروزه کشور فنلاند از پیش تازان تولید ترموچوب می باشد و برای اولین بار خط تولید این محصول را راهاندارزی کردندهمچنین انجمن مطالعاتی و تحقیقاتی را در این زمینه ایجاد کردند به نام VTT که به صورت جامع در زمینه تیمار حرارتی چوب مطالعه و فعالیت می کنند.

نحوه تولید چوب ترموود


تیمار گرمایی یا حرارتی چوب ترمو در چند مرحله انجام می شود که به شرح زیر است.
  • ابتدا چوبها را در ابعاد مختلف برش میزنند.
  • چوبها را در دستگاه ترموود قرار میدهند و توسط گرما و بخار درجه حرارت را تا 100درجه بالا میبرند تا رطوب چوب کم شود.و سپس حرارت را به درجه 130 سانتی گراد بالا می برند.و از بخار برای جلوگیری از ترک خوردن چوب و عدم نفوذ فعل و انفعالات شیمیایی به داخل چوب استفاده می شود.
  • در مرحله بعد در دو مقطع با توجه به دسته بندی آن حرارت را بالاتر میبرند.در دسته نخست چوب را تا درجه 180 سانتی گراد بالا میبرند و در دسته دوم حرارت را تا 220 درجه بالا میبرند.در این درجه حرارت برای جلوگیری از اتش گرفتن چوب از بخار آب کمک میگیرند.چوب در این مرحله برای مدت زمانی باقی می ماند تا رطوب و صمغ داخل چوب به صفر برد.تا زمانی که چوب و مغز آن به رنگ قهوه ای روشن در آید.
  • در مرحله آخر دمای چوب را توسط بارش آب پائین می آورند که رطوت 4تا 6درصدی به چوب اضافه میکند.در این مرحله دیگر زنجیره قندی چوب شکسته شده  و اسید های چوب تجزیه شده اندو چوب عاری از هرگونه مواد شیمیایی است که برای حشرات چوب خوار چیزی برای تغذیه وجود ندارد.

چوبهای مورد استفاده در ساخت ترموود     


به علت ویژگیهای خاصی که باید چوب ترمو داشته باشد از هر درختی نمی توان این چوب را تهیه کرد.برخی از درختانی که مناسب این چوب هستند شامل : کاج ، صنوبر ، نوئل ،لاریکس، توسکا  و راش میتوان نام برد.
 

انواع چوب ترمو​

  1. چوب ترمو از نظر روش تولید :  به دو دسته دقسیم میشود که در بالا نیز اشاره ای به آن کردیم.دسته Sچوب تا درجه 180 حرارت داده شده است که تغیر ابعاد چوب با توجه به رطوبت محیط 6تا 8درصد می باشد. این دسته بیشتر برای فضای داخلی استفاده می شود.و برای تولید انواع مبلمان و در و پنجره ها و کفپوش ها کاربرد دارند . در دسته D چوب تا حرارت 220 گرما دیده است و درصد تغیر ابعاد آن در گرما و رطوبت بین 5تا 6درصد می باشد.این چوب مناسب برای فضای بیرونی و نماهای ساختمانی و دکورهای بیرونی و تابلوها میباشد.
  2. از نظر سختی و نرمی : به دو دسته تقسیم می شود.چوب نرمیا SOFT WOOD و چوب سخت یا HARD WOOD برای تولید چوبهای نرم از درختان سوزنی برگ برای حرارت دهی استفاده می کنند مانند چوب کاج و برای چوب های سخت از درختان پهن برگ استفاده می کنند.
  3. از نظر ابعاد : چوبها در دو طول 3 و 6 متری تولید میشوند و در دو شکل شیار دار و بدون شیار نیز روانه بازار می شوند.
توضیح : شیار دار برای کارگذاری چوب با کیلیپس است و بدون شیار ها برای کارگذارری با پیچ بر روی پروفیل زیری است 
نصب چوب ترمو با کیلیپس
نصب چوب ترمو با کیلیپس

مزایای چوب ترمو


  • سبک بودن و نصب سریع و آسان
  • امکان بازکردن مجدد آن و استفاده در مکان دیگری
  • برش کاری آسان و در آوردن اندازه دلخواه
  • امکان استفاده به صورت قوسی
  • نگهداری و تمیز کاری آسان
 

کاربرد چوب ترمو


  • استفاده از آن به عنوان کف سازی فضای بیرونی و داخلی
  • استفاده در دکوراسیون داخلی
  • استفاده در مبلمان
  • کاربرد در پنجره ها و ساخت درها
  • تولید الاچیق
  • استفاده در سونا
  • قرنیز و ساخت پله های چوبی
  • ساخت تابلو های تبلیغاتی

نکاتی که در هنگام خرید چوب باید رعایت کنیم


اول اینکه حداقل ضخامت چوب باید 2سانتی متر باشد و مورد دیگر اینکه تراکم چوب بالا باشد چرا که هرچه تراکم چوب بیشتر باشد مقاومت آن بیشتر است.مورد دیگر سعی کنید خرید را از برندهای معتبر تهیه کنید تا فرایند تولید آن با استانداردهای تعین شده انجام شده باشد.

قیمت چوب ترمو

در تمام دنیا قیمت چوب ترمو براساس متر مکعب محاسبه می شود.بنابر این هر چقدر ضخامت چوب بیشتر شود قیمت چوب ترمو بیشتر می شود.باید دقت کرد که در مواردی که ضخامت زیاد لزومی ندارد از ضخامت کمتر استفاده کنید تا منابع کمتر مصرف شوند.همچنین ضخامت بسیار کم هم برای پیچ کردن مناسب نیست و ممکن است در هنگام بستن پیج ترک بخورد و یا دچار تنش بشود.

نحوه اجرای چوب ترموبرای نما


اولین نکته در مورد استفاده چوب ترمو برای نما این است که مغز چوب به سمت زیرسازی باشد و سطح چوب به سمت بیرون.اما اینکه چطور متوجه شوید که مغز چوب کدام جهت است به سادگی می شود تشخیص داد.طبق گفته انجمن چوب ترمو فنلاند روی چوب به سمت بیرون دایره های رشد درخت است و مغز چوب داخل دایره های رشد درخت است.به کار بردن مغر چوب یا قسمت نرم چوب به سمت زیرسازی باعث می شود که چوب آسیبی در برابر شرایط جوی نبیند .

زیرسازی ترموود

زیر سازی برای نصب چوب شامل 2 شبکه عمودی و افقی است که یکی از آنها قوطی فلزی است و روی آن چهارتراش چوبی است.چوب ترمو ها باید بر روی چهارتراش ها نصب شوند و تماسی با قوطی فلزی نداشته باشند.باید در تراز کردن پروفیل ها دقت زیادی کرد تا چوب ها در یک تراز و همسطح باشند.هرچقدر کار ترازتر باشد کیفیت و زیبایی پایانی کار بیشتر است.

اتصال چوب به زیرسازی


برای اتصال ترموود از روش های سنتی و یا روش های صنعتی استفاده می شود.در روش سنتی از میخ و چکش برای نصب استفاده می شود و در روش صنتی از تفنگ بادی برای کوبیدن میخ استفاده می شود.نکته ای که باید رعایت شود این است که سر میخ ها از چوب بیرون نزند و یا برعکس داخل چوب نرود و در هنگام چکش زدن ضربه ها کنترل شده باشد تا به چوب ضربه ای وارد نشود.
برای اتصال قوی تر و بهتر از پیچ هم استفاده میکنند پیچ ها عمدتا از نوع گالوانیزه و یا استیل هستند.طول پیچ ها و یا میخ ها حداقل 4 سانتی متر باید باشد.در صورتی که برای اتصال از پیچ استفاده کردید باید حتما از مته برای سوراخ کردن استفاده کنید و سپس پیچ را ببندید تا چوب دچار ترک خوردگی نشود.

رنگ و برش چوب


قبل از نصب چوب باید اندازه گیری ها انجام شده باشد و برشکاری انجام شده باشد.و رنگ آمیزی چوب انجام شده باشد.این کار باعث زیبا تر شدن کار و بالابردن دقت نصب می شود.

قرار دادن فاصله بین چوبها


خاصیتی که چوب دارد در هوای گرم ابتدا از درازای چوب افزایش طول میکند و اگر فضایی برای افزایش طول نداشته باشد از عرض افزایش میکند پس بهتر است در انتهای کار حدود 1سانتی متر فضای آزاد در نظر بگیریم که فضا برای انبساط چوب گذاشته باشیم.
نکته : در صورتی که نمای ساختمان به صورت ترکیبی از سنگ و چوب استفاده شده باشد باید سنگ های نمای ساختمان را کنترل کرد که در اثر عوامل محیطی و یا انسانی دچار جداشدگی نشده باشند  منجر به سقوط آن بر روی نمای چوبی و یا انسانها و خودرو شود.در صورتی که سنگها پایداری مناسبی نداشته باشد باید نسبت به مقاوم سازی سنگ نما توسط پیچ و رولپلاک نما اقدام کرد.
 
 
 در ادامه راجب موضوعات زیر مقاله خواهیم نوشت.
 
تعمیر چوب ترموی نما

رنگ آمیزی چوب ترمو نما

نحوه اجرا یا روش اجرای تعمیر

اجرای رنگ آمیزی چوب ترمو یکی از خدمات شرکت ساختمانی ایران لوتوس می باشد و شما می توانید برای دیدن دیگر خدمات کار در ارتفاع ما که حتما روزی مورد استفاده شما قرار خواهد گرفت دیدن نمائید.



 



 


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی


نظر شما

نظرهای شما و پاسخ های ادمین

ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی

mobile     ارتباط مستقیم